Innova är ett svenskt varumärke för klimatlösningar och drivs av företaget Ahlsell Sverige AB. Innovas produkter inkluderar värmepumpar, luftkonditionering och avfuktare. Ett tecken på att de ligger i framkant kring innovation är att de integrerat WiFi för att kunna fjärrstyra enheterna via smartphones.
I produktkatalogen har Innova flera olika modeller anpassade för olika behov. Den stora villan kan få hela 5,3 i SCOP med luftvärmepumpen Platinum. Hus placerade i väldigt kallt klimat, som norra Norrland, kan få hjälp med uppvärmningen ända ner till -30 grader med Innova Titanium.
Innova har även tagit fram inomhusenheter som placeras direkt på golvet till hem där väggmontering inte är möjligt eller lämpligt. Floor heter den modell som du kan koppla ihop med en vanlig utomhusdel.
Tvåvåningshus kan med fördel köpa Innovas Duplex eller Triplex som är ett splittat system med en utomhusdel och flera innedelar.
Översikt av luftvärmepumpar från Innova
Egenskap | Titanium 12 | Platinum | Classic II 09 |
---|---|---|---|
Energiklass | A+++ | A+++ | A++ |
SCOP | 5,1 | 5,3 | 4,7 |
Värmeeffekt (kW) | upp till 7,2 kW | upp till 7,2 kW | upp till 6,2 kW |
Driftstemperatur | ner till –30 °C | ner till –30 °C | ner till –30 °C |
WiFi | Ja | Ja | Ja |
Yta (m²) | upp till 130 | upp till 150 | upp till 100 |
Målgrupp | Stora hus i kallt klimat; högsta energieffektivitet. | Villor med höga krav på prestanda och låg energiförbrukning. | Standardhus; balanserad prestanda och kostnad. |
Återförsäljare till Innova luftvärmepumpar
Det finns ett stort nätverk med återförsäljare av Innovas klimatprodukter, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Många av återförsäljarna är installatörer som förutom att sälja produkterna också bistår med installationstjänster.
Innan du bestämmer dig för att beställa en värmepump kan du ta del av omdömen. Innova är inte lika köpt som japanska märken som Mitsubishi och Daikin. Det gör att det inte finns lika mycket recensioner att ta del av tyvärr. På byggforum nämns inte Innovas luftvärmepumpar lika ofta som de mer etablerade varumärkena.